Wydawca reklam i reklamodawca: różnice, funkcje i interakcja
Opublikowany: 2021-07-12- Kim jest wydawca reklam?
- Kim jest reklamodawca?
- Różnica między wydawcą reklam a reklamodawcą i ich platformami roboczymi
- Jak to wszystko razem działa?
- Korzyści z automatyzacji dla wydawców i reklamodawców
- Ostatnie słowo
Dziś wydaje się, że samodzielne prowadzenie kampanii reklamowych jest niemożliwe, ponieważ relacje wydawca-reklamodawca są bardziej skomplikowane niż 10 lat temu. Jednak szybkie technologie reklamowe online są tutaj, aby pomóc nam prowadzić skuteczne kampanie reklamowe. Dzisiaj zajmiemy się koncepcjami wydawcy reklamy i reklamodawcy, omawiając obszar ich działalności i sposób, w jaki wchodzą ze sobą w interakcje. Jakie jest miejsce każdego w reklamie cyfrowej, przyjrzyjmy się temu!
Kim jest wydawca reklam?
Wydawca reklam to podmiot stowarzyszony, odsprzedawca zasobów cyfrowych (witryny, aplikacji lub innego medium). Głównym zadaniem wydawcy reklamy jest reklama i sprzedaż produktu reklamodawcy poprzez przyciągnięcie aktywnych i wysokiej jakości użytkowników. Strategia marketingowa wydawcy bezpośrednio wpływa na sukces reklamodawcy. Czemu? Ponieważ pomaga generować wysokiej jakości ruch, który jest wysoce konwertujący dla reklamodawcy. W ten sposób wydawcy reklam pomagają markom znaleźć odpowiednich odbiorców dla ich produktów lub usług.
Gdy wydawca jest również reklamodawcą. Jednocześnie możesz też znaleźć wydawcę reklamującego własną aplikację. W tym przypadku wydawcy działają również jako reklamodawcy - mają aplikacje (jako wydawcy), ale także rozpoczynają kampanie reklamowe (jako reklamodawcy), aby promować swoje produkty (aplikacje) i zwiększać liczbę instalacji.
Gdy wydawca jest odsprzedawcą. Czasami sprzedawcy mediów nie są sami wydawcami, ale stronami trzecimi, które odsprzedają cyfrowe zasoby reklamowe wydawców. W tym przypadku są oni nazywani odsprzedawcami lub podwydawcami.
W jaki sposób wydawcy oferują reklamodawcom swoje zasoby reklamowe na miejsca docelowe? W przypadku ręcznych miejsc docelowych przedstawiciel marki zazwyczaj znajduje wydawcę, negocjuje ceny i wolumeny oraz czeka na pojawienie się reklam w witrynach.
Jednak dzisiaj wydawcy mogą zarabiać na zasobach reklamowych dzięki skutecznym formatom reklam i rozwiązaniom do monetyzacji reklam. Programmatic to model, który pomaga zautomatyzować transakcje w pełni unikając ręcznych manipulacji, dyskusji cenowych czy podpisywania umów. Automatyzacja poprawia efektywność poprzez redukcję kosztów i poprawę jakości kampanii reklamowych. Jak to się robi, omówimy w dalszej części artykułu.
Jaki jest KPI wydawcy? eCPM to główny wskaźnik używany przez wydawców do określania skuteczności zarabiania. Im wyższy, tym lepsze wyniki dla wydawców.
Np. podczas jednej kampanii reklamowej reklamodawca płaci 10 dolarów za 2000 wyświetleń. W pozostałych 12 $ za 3 000 wyświetleń. W tym przypadku wydawca uzyskuje łączny przychód w wysokości 22 USD za 5000 wyświetleń. Obliczenie eCPM tutaj: (22 USD/5 000) x 1000 = 4,4 USD. Aby zagłębić się w temat, przeczytaj więcej w artykule „Co to jest eCMP i jak go obliczyć?”.
Kim jest reklamodawca?
Zaraz po wydawcach reklam pojawia się kolejny link - nabywcy mediów (agencje reklamowe, reklamodawcy lub marki). Reklamodawcy polegają na reklamach wydawców, aby sprzedawać produkt.
W pewnym momencie reklamodawcom nie wystarczało już samodzielne kupowanie miejsc docelowych reklam. Chcieli dotrzeć do odbiorców, którzy właśnie szukali ich produktu. W tym momencie pojawiły się sieci reklamowe i zautomatyzowana strona popytu. Platformy te były w stanie określić grupę docelową, kierować reklamy na podstawie zainteresowań i cech demograficznych użytkowników. Reklamy wydawców stały się bardziej spersonalizowane.
Po stronie podaży pojawiły się platformy SSP. Umożliwiły one wydawcom określenie warunków sprzedaży zasobów reklamowych – minimalnej ceny za wyświetlenie, formatu reklamy, rozmiaru itp. Dzięki SSP wydawcy reklam mieli możliwość automatycznego zarabiania na witrynach i aplikacjach. Wydawca reklam uzyskał w ten sposób dostęp do ogromnej puli reklamodawców na całym świecie.
Jak reklamodawcy płacą za zasoby reklamowe? Reklamodawcy cyfrowi mogą kupować zasoby reklamowe w oparciu o różne modele płatności, wśród których najpopularniejsze to cost per mille (koszt tysiąca wyświetleń) i cost per click. W modelu CPM kosztu tysiąca wyświetleń reklamodawca płaci za 1000 wyświetleń zrealizowanych w różnych aplikacjach/witrynach. Model CPM jest uważany za najpopularniejszy wśród reklamodawców prowadzących kampanie brandingowe. Kampanie CPM mogą być bardzo korzystne dla marek, które dążą do zdobycia dobrej świadomości marki (szczególnie odpowiednie do promowania nowych produktów i usług). Model CPM jest zazwyczaj bardziej przystępny niż CPC, ponieważ reklamodawcy płacą tylko za wyświetlenia, a nie kliknięcia użytkownika.
Jednocześnie może to być korzystne dla kampanii efektywnościowych, zwłaszcza gdy oferty reklamowe są chwytliwe. Dla krótkiego porównania załóżmy, że reklamodawca płaci 10 dolarów za 50 kliknięć. Oznacza to, że kampania zostanie zatrzymana, gdy tylko użytkownicy klikną 50 razy w reklamę, ponieważ cel kampanii zostanie osiągnięty. Gdy reklamodawca zapłaci 10 dolarów za 1000 wyświetleń teoretycznie może wygenerować do 1000 kliknięć. Im bardziej atrakcyjna będzie reklama dla użytkownika, tym więcej kliknięć może w rezultacie wygenerować.
Różnica między wydawcą reklam a reklamodawcą i ich platformami roboczymi
Zasadniczo więc odkryliśmy, że różnica między wydawcami a reklamodawcami polega na ich głównej funkcji – wydawca zarabia na zasobach reklamowych, sprzedając miejsca docelowe na reklamy, a reklamodawca kupuje zasoby reklamowe.
Wydawcy reklam i reklamodawcy oferują swoje zasoby reklamowe w platformach SSP, DSP i sieciach reklamowych.
Platforma SSP (Sell Side Platform) oferuje szereg narzędzi optymalizacyjnych, które umożliwiają wydawcom przeprowadzanie transakcji o większej wartości dla ich zasobów reklamowych. Czym więc jest platforma po stronie podaży i jak obsługuje wydawców? W SSP wydawca ustala cenę minimalną i wymagania dotyczące przyszłej kampanii reklamowej: typy reklam, rozdzielczości i formaty, które mogą być wyświetlane w jego zasobach reklamowych.
Z kolei DSP reprezentują interesy reklamodawców. Czym więc jest platforma po stronie popytu? Głównym celem platform DSP jest zakup wyświetlenia dla właściwego użytkownika docelowego po najniższej cenie. W platformach DSP reklamodawcy mogą kupować zasoby reklamowe za pośrednictwem aukcji RTB, a także poprzez umowy bezpośrednie, z pominięciem aukcji.
RTB . Co to jest licytowanie w czasie rzeczywistym? RTB to technologia reklamowa umożliwiająca organizowanie aukcji pomiędzy sprzedającymi a kupującymi reklamy w czasie rzeczywistym. Celem RTB jest organizowanie licytacji w czasie rzeczywistym i automatyzacja procesu handlu mediami między wydawcami a reklamodawcami. Główną korzyścią jest to, że przy takiej automatyzacji wydawcy nie martwią się resztkami. Na aukcji zawsze istnieje szansa na znalezienie kupca na określony asortyment. Jednak ci sprzedawcy, którzy mają unikalne zasoby reklamowe, często wolą sprzedawać je kupującym bezpośrednio za pośrednictwem automatyzacji bezpośredniej (bez aukcji RTB). Ten rodzaj transakcji jest również korzystny, ponieważ zarówno reklamodawcy, jak i wydawcy wiedzą na pewno, gdzie umieszczają reklamy / kto kupuje reklamy i za jaką cenę.
Sieci reklamowe i giełdy reklamowe. Wymiana reklam jest częścią ogromnego ekosystemu programmatic, w którym reklamodawcy i wydawcy mogą spotykać się i handlować bezpośrednio (bez rejestracji w platformach SSP i DSP). Giełda reklam odpowiada również za prowadzenie aukcji z licytacją w czasie rzeczywistym, gdy dostawcy DSP licytują dane wyświetlenie. Tymczasem serwer reklam odpowiada za przechowywanie reklam i dostarczanie ich widzom. Sieci reklamowe są pod względem funkcji bardzo podobne do giełd reklam. Jednocześnie sieci reklamowe i giełdy reklam mają niewielkie różnice.
Jak to wszystko razem działa?
Kierowanie i wyświetlanie reklam. Gdy użytkownicy przeglądają witryny, wprowadzają wyszukiwania, pobierają pliki lub dokonują zakupów, pozostawiają cyfrowe ślady. Użytkownik oznacza tutaj unikalny identyfikator pliku cookie, a nie imię, nazwisko i dane paszportowe, dzięki czemu nadal przestrzegana jest prywatność. Podczas procesu licytowania wyświetleń reklam DSP dokładnie analizuje takie dane o użytkowniku zawarte w żądaniach pochodzących od dostawców SSP. W przypadku, gdy cechy użytkownika i kryteria kampanii są zgodne, DSP oferuje ofertę i bierze udział w aukcji. Oferent, który zaoferuje najwyższą cenę, wygrywa aukcję, a wyświetlenie jest następnie wyświetlane temu konkretnemu użytkownikowi. Dzięki temu proces jest prostszy, szybszy i wysoce wydajny. Koszty spadają, a jakość kampanii reklamowej wzrasta. Korzyści są oczywiste, ale podkreślmy, co przynosi reklamodawcom i wydawcom.
Korzyści z automatyzacji dla wydawców i reklamodawców
- Elastyczne i dokładne kierowanie. Dokładne i elastyczne targetowanie osiąga się poprzez analizę danych demograficznych, podział na strefy według adresu IP, słów kluczowych i innych dostępnych parametrów. W ten sposób reklamodawcy docierają do właściwych odbiorców. Tymczasem reklamy stają się trafne i nie odstraszają użytkowników od witryny wydawcy.
- Łatwiejsze kupowanie i sprzedawanie. Programmatic łączy się z ogromną pulą globalnej podaży i popytu. Platforma programmatic automatycznie łączy reklamodawców z wydawcami i wydawców z reklamodawcami. Nie musisz nic robić ręcznie (z wyjątkiem ustawień kampanii/parametrów zarabiania).
- Różnorodność formatów. Mimo że automatyzacja jest najczęściej kojarzona z banerowymi reklamami displayowymi, inne formaty są również dostępne dla reklamodawców. Formaty wideo, audio, natywne dla urządzeń mobilnych i komputerów stacjonarnych należą do formatów, które generują największy udział w wydatkach na reklamę. Wydawcy mogą również decydować, jakie formaty chcą wyświetlać w swoich zasobach reklamowych (przy użyciu ustawień SSP).
- Oszczędność pieniędzy i czasu. Chociaż CPM dla różnych kampanii reklamowych może się różnić (w zależności od warunków geograficznych i innych), prowadzenie automatycznych kampanii na samoobsługowych DSP jest znacznie tańsze niż zlecanie tego agencji. Wydawcy oszczędzają również czas, ponieważ nie muszą szukać reklamodawców (i odwrotnie), negocjować ceny itp.
- Odpowiedzialność i wymierność. Zarówno reklamodawcy, jak i wydawcy mogą oceniać skuteczność kampanii reklamowej/zarabiania na używanej przez nich platformie programmatic (za pomocą funkcji raportowania).
Ostatnie słowo
Reklama online nie jest trudna, gdy próbujesz zrozumieć, za co odpowiedzialna jest każda ze stron. Podstawową funkcją wydawców reklam jest sprzedawanie swoich zasobów reklamowych, a celem reklamodawców jest ich kupowanie. W dzisiejszych czasach umieszczanie reklam i zarabianie na zasobach reklamowych można zorganizować na niezliczoną liczbę sposobów. Jednak ścisła automatyzacja umożliwia wydawcom i reklamodawcom zautomatyzowanie procesu i w rezultacie znaczną jego optymalizację. Dzięki zautomatyzowanym platformom reklamowym, takim jak SmartyAds, wydawcy SSP zwiększają wyniki zarabiania, wybierając odpowiednie ceny minimalne, formaty reklam, rozdzielczości i inne ważne cechy, które sprawiają, że wyświetlanie reklam w ich zasobach reklamowych jest płynne i opłacalne.