Zapomnij o reszcie: jest tylko 7 kluczowych wskaźników efektywności marketingu cyfrowego, o które musisz zadbać
Opublikowany: 2018-06-27Jedna z największych zalet SEO i marketingu cyfrowego?
Efekty naszej pracy można łatwo zmierzyć .
Jedyny haczyk? Musisz wiedzieć, które KPI (kluczowe wskaźniki wydajności) należy śledzić.
Jesteśmy rozpieszczani wyborem.
Istnieje zbyt wiele wskaźników KPI marketingu cyfrowego, z którymi można pracować. Aby skutecznie mierzyć swoje wyniki, musisz wybrać tylko kilka.
Branża marketingu cyfrowego rozwija się w zdumiewającym tempie, a sposobów grania (i wygrywania) jest coraz więcej.
Istnieją setki wskaźników KPI, które możemy śledzić. Jednak nie wszystkie są równie ważne.
Na przykład Twój ruch rośnie i to jest niesamowite, ale co dalej? Czy wszyscy ci nowi użytkownicy witryny zwiększają Twoje zyski?
Niekoniecznie. Dlatego warto również skoncentrować się na pomiarze ruchu, który zwiększa zysk.
To samo dotyczy Twoich obserwujących w mediach społecznościowych lub liczby Twoich polubień, udostępnień i komentarzy. Mierzenie tych wskaźników zaangażowania społecznego nie wystarczy, aby wiedzieć, co dzieje się z wynikami marketingu cyfrowego.
Jasne, te liczby sprawiają, że czujesz się świetnie. Niestety nie mają sensu — nazywa się je nawet metrykami próżności przez kogoś. Rozłączenie się z nimi może sporo kosztować Twoją firmę.
Więc które KPI marketingu cyfrowego powinieneś śledzić?
Najpierw porozmawiajmy o narzędziach, których będziesz potrzebować do identyfikowania i śledzenia tych wskaźników KPI.
Jakich narzędzi potrzebujesz do śledzenia wskaźników KPI marketingu cyfrowego?
Aby śledzić swoje wskaźniki i skutecznie je analizować, musisz zainwestować w odpowiedni zestaw narzędzi.
Na przykład Google Analytics i Google Search Console to bezpłatne, dokładne i niezbędne narzędzia do rejestrowania i analizowania SEO i innych cyfrowych kampanii marketingowych. Monitorowanie linków zwrotnych zapewnia wszystkie kluczowe ruchy organiczne, ranking słów kluczowych i informacje o linkach zwrotnych na srebrnym talerzu (wypróbuj 30-dniowy bezpłatny okres próbny i spróbuj tutaj). Hootsuite pokazuje Twoje wyniki w mediach społecznościowych.
Możesz nawet rozważyć połączenie tych narzędzi i obserwowanie wszystkich swoich wskaźników z jednego pulpitu wskaźników KPI , takiego jak Reportz . W ten sposób Twój zespół uzyska wgląd w czasie rzeczywistym w skuteczność Twoich cyfrowych kampanii marketingowych, podejmie decyzje oparte na danych i natychmiast rozwiąże problemy.
Wybierając narzędzia, które obejmują wszystkie segmenty Twojej kampanii marketingu cyfrowego, będziesz mógł zobaczyć, które KPI są najbardziej krytyczne dla Twojej firmy. Może się okazać, że jeden z nich jest ogromnym wskaźnikiem Twoich wyników i przychodów, podczas gdy inne po prostu nie mają większego znaczenia.
Teraz, gdy już zastanowiłeś się trochę nad narzędziami do śledzenia KPI, możemy przejść do Twoich głównych wskaźników KPI marketingu cyfrowego.
To właśnie polecamy każdemu wartemu swojej soli marketerowi cyfrowemu.
Jedyny wskaźnik KPI marketingu cyfrowego, o który musisz zadbać
1. Współczynnik klikalności (CTR)
Twój współczynnik klikalności pokazuje, ile osób kliknęło wynik na stronie, w przeciwieństwie do liczby osób, które ją przeglądały.
Gdy znajdziesz się na szczycie SERP i osiągniesz solidne rankingi słów kluczowych, CTR wskazuje, jak skuteczna i angażująca jest treść Twojej witryny, płatne reklamy, metadane i CTA. Dlatego jest to niezwykle ważne. Można powiedzieć, że nawet ważniejsze niż same rankingi słów kluczowych.
Jeśli ludzie widzą Twoje strony w wynikach wyszukiwania, ale całkowicie ich unikają, oznacza to, że coś jest nie tak z Twoim podejściem i musisz to przemyśleć. Patrzą na Twój wynik SERP i nie widzą tego, czego chcą. Twoje meta tytuły, meta opisy lub treści mogą wymagać dostosowania, aby zachęcić do większej liczby kliknięć.
Aby obliczyć CTR, musisz podzielić łączną liczbę kliknięć na Twojej stronie przez łączną liczbę wyświetleń i pomnożyć to przez 100:
(kliknięcia na stronie ÷ liczba wyświetleń) × 100
Jeśli Twoje treści uzyskają 1000 wyświetleń w wynikach wyszukiwania Google jednego dnia, a tylko 10 osób kliknie, CTR na ten dzień wyniesie 1%:
(10 ÷ 1000) × 100 = 1%
2. Procent pozyskanych leadów
Wiesz już, że SEO jest obecnie podstawą praktycznie każdej strategii marketingu cyfrowego.
Kierujesz reklamy na słowa kluczowe, których używają ludzie podczas wyszukiwania, i optymalizujesz dla nich swoją witrynę, aby Twoje treści pojawiały się w wynikach wyszukiwania. W ten sposób zwiększasz swoją widoczność i przyciągasz organiczny ruch do swojej witryny.
A jeśli odwiedzającym podoba się to, co widzą, mogą zdecydować się na rejestrację i zostać Twoimi potencjalnymi klientami. Z czasem, zwiększając ich zaangażowanie w Twoją markę i przynosząc im wartość, możesz zainspirować ich do dokonania zakupu.
Dokładnie to reprezentuje Twój lejek sprzedaży i składa się z czterech podstawowych etapów:
- Świadomość — to początek Twojej relacji z klientami, moment, w którym Twoi klienci ledwo znają Twoją markę.
- Zainteresowanie — w tym momencie Twoi klienci zaczną oceniać Twoją witrynę, aby sprawdzić, czy jest ona dla nich wystarczająco odpowiednia. Robisz wszystko, co w Twojej mocy, aby wzbudzić zainteresowanie Twoją marką, zwiększyć świadomość marki i zebrać cenne informacje o klientach.
- Decyzja — na tym etapie potencjalni klienci oceniają różne cechy Twojego produktu, aby sprawdzić, czy naprawdę rozwiązuje on ich problemy i spełnia ich potrzeby. Jeśli tak, to prowadzi nas do ostatniego etapu: działania.
- Akcja — wtedy klient dokonuje konwersji i dokonuje zakupu.
Twoi potencjalni klienci są trochę inni, w zależności od ich aktualnej pozycji w lejku sprzedażowym.
Mogą to być subskrybenci, którzy przeczytali kilka Twoich postów na blogu i zapisali się na Twoją listę mailingową, potencjalni klienci kwalifikujący się do marketingu, potencjalni klienci kwalifikujący się do sprzedaży, klienci, a nawet ewangeliści, którzy regularnie kupują od Ciebie i wspominają Twoją markę w swoich treściach.
Tak więc na początek musisz sprawdzić, ile masz leadów każdego typu. Następnie możesz przejść do innych strategii śledzenia potencjalnych klientów, takich jak:
- Atrybucja źródła i kosztów — musisz sprawdzić, z którego kanału pochodzą Twoi potencjalni klienci i zobaczyć, ile wydano na każdy z tych kanałów.
- Porównanie wygenerowanych przez Ciebie kwalifikujących się do sprzedaży leadów z Twoimi szacunkami. Możesz użyć następującej formuły:
(rzeczywiste cele – gol) ÷ gol

- Szacowanie miesięcznych przychodów cyklicznych na kwalifikującego się do sprzedaży potencjalnego klienta. Sposób obliczania jest prosty:
Twój miesięczny przychód cykliczny ÷ łączna liczba kwalifikujących się do sprzedaży leadów
Podczas śledzenia potencjalnych klientów musisz wiedzieć o kilku rzeczach.
Po pierwsze, ilość Twoich potencjalnych klientów różni się w zależności od Twojej niszy i zapotrzebowania na produkty/usługi.
Po drugie, ilość potencjalnych klientów nie jest najważniejszym wskaźnikiem, na którym powinieneś się skoncentrować. Wręcz przeciwnie, trzeba uważać na ich jakość. W końcu po co generować 500 leadów, skoro tylko nieliczni są gotowi na konwersję?
Skoncentruj się na generowaniu odpowiedniego ruchu — ludzi, którzy są naprawdę zainteresowani Twoimi produktami, których stać na nie, którzy podejmują decyzje i należą do branży, na którą kierujesz reklamy.
3. Współczynnik konwersji
Po obliczeniu liczby potencjalnych klientów pozyskiwanych w ujęciu miesięcznym należy zmierzyć współczynnik konwersji .
Jest to jeden z najważniejszych wskaźników w branży marketingu cyfrowego i wskazuje, ile pozyskanych przez Ciebie potencjalnych klientów faktycznie wykonało pożądane działanie. Powodem, dla którego jest tak ważny, jest to, że mówi:
- czy dobrze segmentujesz grupę docelową
- czy odpowiednio angażujesz ich w swoją markę
- czy używasz odpowiednich platform
- czy potencjalne perspektywy, które generujesz, są dla Ciebie naprawdę wartościowe
Jeśli widzisz, że Twój współczynnik konwersji jest niski, musisz znaleźć sposób, aby go zoptymalizować. Możesz na przykład wyeliminować te źródła ruchu, które nie przynoszą zysku, i przeznaczyć więcej zasobów na te kanały, które przynoszą wysokiej jakości potencjalnych klientów, którzy później konwertują.
Współczynnik konwersji jest obliczany poprzez podzielenie liczby pozyskanych leadów przez liczbę pozyskanych klientów/klientów i pomnożenie tej liczby przez 100:
(łączna liczba płacących klientów ÷ leady) × 100
Oczywiście współczynnik konwersji różni się w zależności od Twoich celów i niszy. Obliczenie tego nie będzie takie samo dla blogera stowarzyszonego i witryny e-commerce.
4. Zwrot z inwestycji marketingowych
Marketing cyfrowy powinien być długoterminową inwestycją, a nie wydatkiem. Dlatego musi być właściwie wdrożony. Aby mieć pewność, że Twój wysiłek naprawdę się opłaci, musisz zmierzyć zwrot z inwestycji. Twój ROI mówi Ci, czy Twoje strategie są opłacalne.
Aby obliczyć zwrot z inwestycji, musisz skorzystać z tego wzoru:
(Zyski – Koszty) ÷ Koszty
Na przykład zainwestowałeś 200 USD w kampanię marketingu cyfrowego i wygenerowałeś zysk w wysokości ponad 800 USD. W takim przypadku, oto jak możesz obliczyć ROI:
(800 – 200) ÷ 200 = 3
Tak więc Twój ROI wynosi 3, co oznacza, że za każdy zainwestowany dolar otrzymujesz 3 dolary z powrotem. A jeśli wolisz wartości procentowe, wystarczy pomnożyć tę liczbę przez 100.
Jeśli Twój ROI jest dodatni, jak w tym przykładzie, jesteś złoty. Z drugiej strony, jeśli jest negatywna, oznacza to, że albo nie kierujesz reklam do właściwych osób, albo Twoje kampanie marketingowe nie są zgodne z grupą docelową.
5. Żywotna wartość klienta
Czy wiesz, że prawdopodobieństwo sprzedaży nowemu klientowi jest mniejsze niż 20%, podczas gdy przy obecnych klientach prawdopodobieństwo to wzrasta do 70%?
Co więc mówią te statystyki? Utrzymanie klientów jest równie ważne, jak pozyskiwanie nowych klientów.
I właśnie dlatego mierzenie wartości życiowej klienta może przyczynić się do powstania lub zepsucia Twojej firmy. Oczywiście ten wskaźnik pokazuje całkowitą wartość, jaką klient/klient wnosi do Twojej firmy w określonym czasie. Wiedząc, jaki zysk generuje klient, będziesz w stanie dowiedzieć się, jak cenny jest dla Ciebie.
Oczywiście nie można obserwować tej metryki w próżni. Zależy to od wielu zmiennych, w tym od średniej kwoty, jaką płaci się za zakup, od tego, jak długo ktoś od Ciebie kupuje, a także od tego, ile zakupów dokonuje się rocznie.
Aby więc uzyskać dokładniejsze wyniki, zawsze możesz stworzyć bardziej złożoną formułę i dodać do niej te parametry.
6. Koszt pozyskania klienta
Jak sama nazwa wskazuje, koszt pozyskania klienta wskazuje, ile pieniędzy idzie na pozyskanie nowego klienta. Nic dziwnego, że CAC powinien być niższy niż wspomniana powyżej życiowa wartość klienta.
Mierzy się ją, dzieląc łączną kwotę inwestycji w kampanie cyfrowe w określonym okresie przez liczbę klientów, których pozyskałeś w tym okresie.
Na przykład, jeśli zainwestowałeś 20 000 USD w marketing w pierwszym kwartale 2018 i wygenerowałeś 200 klientów, Twój CAC wyniesie 100 USD. Tak więc, aby odzyskać inwestycję i zwiększyć przychody, długoterminowa wartość klienta musi przekraczać 100 USD.
7. Wskaźnik rezygnacji
Dużo zainwestowałeś w responsywny i przyjazny dla użytkownika projekt, aby zapewnić użytkownikom bezbłędne wrażenia, a jednak rośnie liczba osób, które nie chcą odnawiać subskrypcji lub anulować płatności. Aby więc wiedzieć, co jest nie tak, musisz wiedzieć, ile osób porzuca Twój koszyk i dlaczego.
I tu właśnie świeci wskaźnik rezygnacji.
Mianowicie, oblicza się go dzieląc liczbę utraconych klientów w pewnym okresie przez całkowitą liczbę Twoich klientów:
(utraceni klienci ÷ wszyscy klienci) × 100
Na przykład, jeśli masz 200 klientów, a 7 z nich porzuciło koszyk przed dokonaniem zakupu, Twój wskaźnik rezygnacji wyniesie 3,5%.
Wrócić do Ciebie
Mierzenie odpowiednich KPI to chleb powszedni dla marketerów cyfrowych.
Mówią Ci, jak potężne są Twoje działania w zakresie marketingu cyfrowego, pokazują, co działa, a co nie, i pomagają dostosować podejście do oczekiwań klientów.
Co najważniejsze, śledzenie tych wskaźników może zwiększyć Twój zwrot z inwestycji i sprawić, że Twoja strategia marketingu cyfrowego będzie niesamowitą inwestycją na dłuższą metę.
Teraz zacznij mierzyć i oceniać, aby wdrożyć swoje strategie!