Ranking słów kluczowych Google – sprawdź wyniki SEO i pozycję swojej witryny

Opublikowany: 2021-07-20

Spis treści

    Dla wielu firm SEO – lub optymalizacja pod kątem wyszukiwarek – jest kanałem marketingowym o krytycznym znaczeniu. Pozycjonowanie warto poświęcić z wielu powodów:

    • poprawnie wykonana jest jednym z najtańszych źródeł ruchu dla Twojej witryny,
    • zazwyczaj generuje wysokiej jakości ruch,
    • to jedna z niewielu aren, na których małe firmy mogą konkurować z gigantami branży, ponieważ sam budżet nie daje gwarancji sukcesu.

    Nic dziwnego, że wiele firm włącza SEO do swojej strategii działania. Niestety nie zawsze wiedzą, jak dokładnie ocenić jego skuteczność. Ten artykuł przedstawia moją wiedzę na ten temat, skupiając się na śledzeniu pozycji słów kluczowych w wyszukiwarce oraz ogólnego rankingu witryny w Google. Sprawdźmy, jak śledzić ranking słów kluczowych.

    Wybierz słowo kluczowe

    Pierwszym krokiem każdej kampanii SEO jest wybór słów kluczowych. Musisz określić, jakie frazy wprowadzone do Google pozwolą użytkownikom znaleźć Twoją witrynę.

    Załóżmy, że prowadzisz sklep z ubraniami z następującymi kategoriami produktów:

    • suknia wieczorowa
    • letnie sukienki
    • suknie ślubne

    Kategorie dają ogólne pojęcie o słowach kluczowych, które powinny prowadzić użytkowników do Twojej witryny. Jeśli nie masz pewności, które frazy wybrać, skorzystaj z narzędzi propozycji słów kluczowych. Rekomendują słowa kluczowe faktycznie wpisane przez użytkowników w wyszukiwarce.

    Rekomendacje słów kluczowych są dostępne w Eksploratorze słów kluczowych Senuto. Wpisz „sukienki wieczorowe”, aby uzyskać listę propozycji słów kluczowych wraz z dodatkowymi informacjami.

    Wypróbuj Senuto Zarejestruj się za darmo
    Rankingi Google

    Jak widać, użytkownicy szukają nie tylko sukienek wieczorowych, ale także:

    • sukienki dla matki panny młodej
    • sukienki wizytowe w dużych rozmiarach
    • sukienki koktajlowe w dużych rozmiarach

    To tylko kilka z mnóstwa słów kluczowych związanych z sukniami wieczorowymi, które są świetnym celem optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Jeśli niektóre z tych słów kluczowych pasują do Twojej firmy, powinny stać się częścią Twojej kampanii.

    Kiedy masz listę kluczowych słów kluczowych, chodzi o to, aby śledzić swój ranking dla każdego z nich. W tym artykule nauczysz się robić to dobrze. Pokażę Ci, jak śledzić rankingi, na co zwracać uwagę i jak wyciągać prawidłowe wnioski.

    Jak sprawdzić rankingi Google?

    Ranking Google (pozycja) to po prostu miejsce Twojej witryny na liście wyników wyszukiwania wyświetlanej dla danego słowa kluczowego. Powiedzmy, że wpisałem torby do wyszukiwarki. W zamian otrzymuję tak zwany SERP (strona wyników wyszukiwania). SERP zawiera mnóstwo elementów (dokładna kombinacja może się różnić w zależności od słowa kluczowego).

    Uruchom Senuto teraz Rozpocznij bezpłatny okres próbny
    Rankingi Google
    1. Treści w czerwonej ramce to tzw. płatne wyniki wywołane przez system reklamowy Google (Google Ads). Jeśli chcesz, aby Twoja witryna znalazła się wśród tych wyników, musisz zapłacić za kampanię. Koszty są obliczane w modelu CPC (koszt za kliknięcie), więc płacisz za każde kliknięcie w reklamę.
    2. Treść w niebieskiej ramce to wyniki Google News zarezerwowane dla portali internetowych publikujących treści warte opublikowania. Aby promować się w tym obszarze, musisz zgłosić się do programu Google News i spełnić szereg wymagań.
    3. Zawartość zielonej ramki to wyniki organiczne , zwane również wynikami naturalnymi lub bezpłatnymi. Są one wymienione przez dedykowany algorytm Google, który dyktuje ich kolejność. Wysiłki SEO mogą dostosować dane wyjściowe algorytmu, aby popchnąć Twoją witrynę na sam szczyt.

    Poniższy zrzut ekranu pokazuje, że Twój ranking (pozycja) to miejsce na liście wyników wyszukiwania, które zajmuje Twoja witryna.

    Rankingi Google

    W kategoriach SEO, zappo.com zajmuje pierwszą pozycję (w rankingu) dla torebek ze słowami kluczowymi.

    Jakie są zalety wysokiej pozycji w Google?

    Zanim przejdziemy do omówienia śledzenia pozycji w wyszukiwarce, odpowiedzmy na jedno pytanie: jakie są zalety posiadania wysokiej pozycji w Google?

    Rozważmy następujący przykład. Każde słowo kluczowe ma określoną liczbę wyszukiwań. W naszym przypadku:

    • suknie dla mamy panny młodej – 301 000
    • sukienki wizytowe w dużych rozmiarach – 74 000
    • sukienki koktajlowe w dużych rozmiarach – 40 500

    Te wartości informują nas, ile razy słowo kluczowe zostało wprowadzone do Google w ciągu przeciętnego miesiąca. Nasze trzy słowa kluczowe zostały wprowadzone łącznie 415 500 razy.

    Każda pozycja w wynikach wyszukiwania ma CTR (współczynnik klikalności), który mówi, ile % użytkowników przeglądających stronę kliknie w wynik. Poniżej możesz zobaczyć średnie współczynniki klikalności dla dwudziestu najlepszych pozycji:

    Wykres pokazuje średni % wyszukiwań, które wygenerują kliknięcie dla każdego wpisu. Na przykład CTR pierwszej pozycji w rankingu wynosi około 30%. Posiadacz pierwszej pozycji dla słowa kluczowego sukienki matka panny młodej może spodziewać się ruchu w przedziale 301 000 * 0,3 kliknięć = 90 300 odsłon miesięcznie.

    Jeśli zajmiesz najwyższą pozycję dla wszystkich trzech słów kluczowych, możesz spodziewać się 124 650 odsłon miesięcznie.

    Załóżmy, że współczynnik konwersji w Twoim sklepie internetowym wynosi 2% (1 na 50 użytkowników dokonuje zakupu), a średni koszyk jest wart 200 dolarów. Jeśli jesteś TOP 1 dla tych trzech słów kluczowych, Twój sklep może wygenerować miesięczny przychód w wysokości 23 790 * 0,02 * 200 = 95 160 dolarów.

    Powiedzmy sobie wprost – zaledwie trzy słowa kluczowe mogą wygenerować przychód w wysokości 95 160 dolarów. I tak, jak wiesz, słowa kluczowe związane z sukienkami są w tysiącach.

    Dlatego rywalizacja o najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania to zacięta walka . Pod względem biznesowym są bardzo opłacalną inwestycją.

    Dlaczego i kiedy sprawdzać swoje rankingi Google?

    Teraz już wiesz, jaki jest ranking Google dla danego słowa kluczowego i co możesz zyskać dzięki wysokiej pozycji w rankingu. Prawdopodobnie zaczynasz rozumieć, dlaczego sprawdzanie rankingu jest warte twojego czasu, ale zagłębmy się nieco głębiej, biorąc pod uwagę różne scenariusze.

    Płacisz za usługi SEO

    Jeśli jesteś klientem, który powierza pozycjonowanie agencji, w Twoim najlepszym interesie jest pozostawanie na bieżąco. Śledzenie swoich rankingów pokaże Ci, czy Twoja agencja wykonuje dobrą robotę.

    W wielu przypadkach agencje udostępniają narzędzia do śledzenia swoim klientom, więc możesz poprosić ich o dostęp.

    Świadczysz usługi SEO

    Jako dostawca usług SEO powinieneś zająć się śledzeniem pozycji z dwóch głównych powodów:

    • śledzenie postępów

    Dzień po dniu możesz sprawdzić, czy Twoje wysiłki przekładają się na wyższe pozycje w rankingach. Możesz reagować na zmiany w Google – na dłuższą metę staniesz się lepszym ekspertem.

    • raportowanie

    Klienci lubią przejrzystość. Regularne aktualizacje ich pozycji w wynikach wyszukiwania dają im poczucie komfortu. Nie trzeba dodawać, że nie chodzi tylko o pozycje, ale zawsze pozostają one KPI, z którym należy się liczyć.

    Chcesz zoptymalizować działania SEO

    Dane dotyczące Twoich pozycji w wynikach wyszukiwania mają kluczowe znaczenie dla optymalizacji biznesowej. Załóżmy, że prowadzisz kampanię SEO dla sklepu internetowego. Takie sklepy mają zwykle mnóstwo tematycznych kategorii i produktów, co przekłada się na dużą liczbę słów kluczowych do śledzenia.

    Jeśli Twoja kampania SEO obejmuje 2000 słów kluczowych, śledzenie pozycji pozwoli Ci:

    • zidentyfikować słowa kluczowe, które prawie znalazły się w TOP 10. Nazywamy je „szybkimi wygranymi”. Na przykład, jeśli wiesz, że masz 500 słów kluczowych na pozycjach 11-15, mogą one stać się Twoim punktem skupienia i głównym celem optymalizacji.
    • przewidzieć natężenie ruchu z wyników wyszukiwania. Wyższe pozycje zazwyczaj generują większy ruch organiczny. Jeśli śledzisz swoje pozycje w rankingu, możesz przewidzieć, czy ruch wzrośnie, czy zniknie.

    Chcesz śledzić swoich konkurentów

    Święty Graal każdego biznesu. Znajomość konkurencji jest bezcenna. Śledząc słowa kluczowe, możesz sprawdzić nie tylko swoje pozycje, ale także pozycje konkurencji. Pozwoli Ci to:

    • sprawdź odległość między Tobą a konkurencją,
    • określić swój udział w odpowiednich kategoriach w wynikach wyszukiwania,
    • zobacz słowa kluczowe, na które kieruje się konkurencja.

    Pułapki w interpretacji i analizie danych

    Analiza danych i podejście oparte na danych są równie wspaniałe, co zdradzieckie. Błędna interpretacja danych prowadzi do błędnych wniosków. Błędne wnioski prowadzą do złych decyzji. A złe decyzje oznaczają kłopoty.

    Poniżej opisałem kilka pułapek, które możesz napotkać, mając do czynienia z pozycjami w wynikach wyszukiwania.

    Niestandardowe wyniki

    Algorytmy Google wciąż ewoluują. Ich celem jest dostarczanie użytkownikom wyników najwyższej jakości. Jednym ze sposobów na to jest personalizacja – dopasowanie wyników do potrzeb konkretnego użytkownika. Google dostosowuje wyniki wyszukiwania do Twoich preferencji na podstawie wielu czynników, takich jak Twoja lokalizacja, historia wyszukiwania czy odwiedzane witryny.

    Więc gdzie jest pułapka? System śledzenia pozycji zwykle działa z „czystego profilu” bez historii wyszukiwania. W związku z tym pozycje, które widzisz w systemie, mogą różnić się od tych w wynikach wyszukiwania wyświetlanych na Twoim urządzeniu. Pamiętaj o tym, próbując zidentyfikować przyczynę rozbieżności.

    Ruch wolniejszy niż szacowany za pomocą wzoru CTR

    Kolejny powszechny błąd. Załóżmy, że jedno z moich słów kluczowych ma 1000 wyszukiwań, moja witryna jest w TOP 1, więc spodziewam się około 300 odsłon dziennie. Następnie używam wzoru CTR do wszystkich moich słów kluczowych, sumuję wyniki i ustalam, że mój ruch powinien wynosić X. W rzeczywistości jest to X minus 40%.

    Czemu? Ponieważ wyniki wyszukiwania nie zawsze wyglądają tak samo. Często zawierają różnego rodzaju funkcje i fragmenty Google, które mogą ukraść część ruchu z TOP 1. Funkcje Google obejmują:

    • Mapy Google,
    • Graf wiedzy,
    • Bezpośrednia odpowiedź,
    • Wiadomości Google,

    …i wiele innych. Google wciąż dodaje nowe funkcje, ponieważ poprawiają one komfort użytkownika. Dzięki funkcjom potrzebujesz mniej kliknięć, aby znaleźć to, czego szukasz.

    Spójrz na poniższy przykład:

    Rankingi Google

    Mimo że Wikipedia pojawia się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania, a słowo kluczowe ma kilka tysięcy wyszukiwań miesięcznie, nie spodziewałbym się, że wygeneruje więcej niż kilkadziesiąt kliknięć dla witryny.

    Czemu? Ponieważ większość użytkowników będzie zadowolona z odpowiedzi wyświetlanej natychmiast na stronie wyników wyszukiwania.

    Śledzenie pozycji w Google

    Do tej pory masz solidny podkład w monitorowaniu pozycji w wyszukiwarce. Jak widać, ręczne śledzenie pozycji nie ma sensu. Zamiast tego istnieją dedykowane programy, które pokażą Ci rankingi Twojej witryny dla wybranych słów kluczowych.

    Jednym z takich narzędzi jest Senuto, platforma, na której od kilku lat dopracowujemy nasz Rank Tracker. Przyjrzyjmy się teraz jego najważniejszym punktom, które mogą okazać się szczególnie przydatne. Zobaczysz również, jak mogą pomóc Ci osiągnąć cele SEO.

    Aktualny stan na pierwszy rzut oka

    Po skonfigurowaniu projektu pozycje Twoich fraz są codziennie aktualizowane. Dzięki temu możemy codziennie informować o aktualnej sytuacji Twojej witryny.

    Najnowsze informacje znajdziesz w Raporcie podsumowującym.

    Wypróbuj Senuto Rozpocznij bezpłatny okres próbny
    Rankingi Google

    Górny pasek wyświetla zestaw kluczowych informacji:

    1. Wzrosty – liczba słów kluczowych, które od wczoraj znalazły się na wyższej pozycji.
    2. Bez zmian – liczba słów kluczowych, które utrzymały swoją pozycję.
    3. Spadki – liczba słów kluczowych, które od wczoraj spadły na niższą pozycję.
    4. Potencjał – całkowity potencjał Twoich słów kluczowych. Obliczane na podstawie oszacowania całkowitego ruchu, jaki mogłyby wygenerować Twoje słowa kluczowe, gdybyś znalazł się w TOP 1 dla nich wszystkich.
    5. Wykorzystany potencjał – ruch generowany obecnie przez Twoje słowa kluczowe w stosunku do ich maksymalnego potencjału. Wskaźnik informujący, ile pracy masz jeszcze do zrobienia.
    6. Średnia pozycja – średnia pozycja Twoich słów kluczowych w Google. Na przykład liczba 16.23 oznacza, że ​​zajmujesz miejsce w niższej połowie strony 2 dla przeciętnego słowa kluczowego.
    7. Ekwiwalent Google Ads – kwota, jaką musisz zapłacić w Google Ads za ruch generowany obecnie przez Twoje słowa kluczowe. Świetna miara do sprawdzenia, czy wyniki uzyskane przez Twoją agencję SEO są warte zainwestowanych pieniędzy lub – jeśli jesteś po drugiej stronie płotu – do wykazania, że ​​Twoje wysiłki się opłacają.

    Poniżej podsumowania znajdziesz wykres, który jest sercem całego systemu. Podsumowuje historię wszystkich kluczowych wskaźników i pozwala porównać Twoją witrynę z konkurencją.

    Ta zakładka w ciągu kilku sekund pokazuje przegląd Twojej aktualnej sytuacji.

    Szybka retrospektywa

    System codziennie aktualizuje pozycje Twoich słów kluczowych. Co ważniejsze – masz dostęp do całej swojej historii dzień po dniu.

    Date Picker pozwoli Ci cofnąć się do dowolnej daty od dnia, w którym ustawiłeś swój projekt w systemie.

    Rankingi Google

    Pozycje w skrócie

    Kolejną zakładką, na którą warto zwrócić uwagę, jest Raport Pozycji , który zawiera Twoje pozycje dla śledzonych słów kluczowych.

    Rankingi Google

    Tabela jest rogiem obfitości przydatnych danych:

    1. URL – zielony tekst pod słowem kluczowym pokazuje dokładny adres URL, który pojawia się, gdy użytkownicy klikają Twój link w wynikach wyszukiwania.
    2. Widoczność – wielkość miesięcznego ruchu w wyszukiwarce, jakiej możesz się spodziewać na Twoich obecnych pozycjach. Przydatne do tworzenia prognoz ruchu.
    3. Pozycja wyjściowa – zawsze dobrze jest wiedzieć, od czego zacząłeś. Pozycja wyjściowa to pozycja Twojej strony w rankingu Rank Tracker pierwszego dnia.
    4. Pozycja dzisiaj – pozycja aktualnie zajmowana przez Twoją witrynę dla wybranego słowa kluczowego.
    5. Zmiana pozycji – liczba pozycji, o jaką zmieniła się Twoja pozycja od poprzedniego dnia.
    6. Historia pozycji — ten mały wykres pokazuje pozycje słów kluczowych w okresie wybranym w selektorze dat powyżej.
    7. Zmiany pozycji – liczba zmian (skoki / spadki / brak zmian) pozycji w wybranym okresie.
    8. CPC – informuje, ile będziesz musiał zapłacić w Google Ads za każde kliknięcie uzyskane z wyszukiwania przez użytkownika słowa kluczowego.

    Strony indywidualne

    Każda strona internetowa ma jakąś architekturę informacji. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, Twoja architektura to organizacja na kategorie, podkategorie i produkty. Różne słowa kluczowe prowadzą użytkowników do różnych stron w Twojej witrynie. Mając to na uwadze, dobrze jest wiedzieć, które karty lub kategorie radzą sobie najlepiej.

    Rank Tracker zawiera raport, który właśnie to pokaże.

    Rankingi Google

    Raport Strony zawiera:

    1. URL – zakładka wymieniona w wynikach wyszukiwania Google.
    2. Widoczność – szacowany całkowity ruch przychodzący do adresu URL.
    3. TOP 3 – liczba słów kluczowych, dla których adres URL znajduje się na trzech pierwszych pozycjach (pozycje 1-3) w wynikach wyszukiwania.
    4. TOP 10 – jak wyżej, ale dla miejsc 1-10.
    5. TOP 50 – jak wyżej, ale dla miejsc 1-50.
    6. Searches total – łączna średnia liczba wyszukiwań w miesiącu, obliczona dla wszystkich słów kluczowych, dla których Twój URL znajduje się w TOP 50.
    7. TOP słowo kluczowe – słowo kluczowe generujące największy ruch dla adresu URL.
    8. Pozycja – Twoja pozycja dla słowa kluczowego TOP.

    Odległość od konkurencji

    Jeśli interesuje Cię konkurencja, prawdopodobnie bardzo pomocny będzie dla Ciebie Rank Tracker. Na początek przedstawia analizę dystansu od konkurencji.

    Rankingi Google

    Wskaźniki dostępne dla naszej strony internetowej można sprawdzić pod kątem dowolnej konkurencji. Bez wątpienia marketwatch.com jest liderem i zajmuje najwyższe pozycje.

    „Kradnę słowa kluczowe konkurencji”

    Kolejną funkcją dostępną w Konkurencji jest opcja „kradzieży” słów kluczowych rywali. Jedno z wielu narzędzi oferowanych przez Rank Tracker może pokazać Ci słowa kluczowe, dla których Twój konkurent jest widoczny, a Ty nie.

    Rankingi Google

    Dzięki tym ustawieniom możesz zobaczyć słowa kluczowe, dla których Twoja witryna nie znajduje się w TOP 10, ale robi to Twoja konkurencja.

    Rankingi Google

    Analiza konkurencji w Senuto Rank Tracker

    Twoje szybkie wygrane

    Jak już wspomniałem, śledzenie pozycji jest przydatne do określenia, które słowa kluczowe zbliżają się do TOP 10 wyników wyszukiwania. Senuto Rank Tracker posiada zaawansowany system filtrów, który pokaże Ci dokładną listę takich słów kluczowych.

    Uruchom Senuto teraz Zarejestruj się za darmo
    Rankingi Google

    Zastosuj filtr, aby zobaczyć słowa kluczowe, dla których Twoja pozycja jest niższa niż 10, ale wyższa niż 20 (rangi 11-19). Te słowa kluczowe mogą w krótkim czasie zacząć generować ruch w Twojej witrynie. To dobry wybór, aby skupić na nich swoją uwagę i wysiłki.

    Zakończyć

    Śledzenie pozycji w Google to obszerny temat eksplorowany od wielu lat. Większość firm, które zdają sobie sprawę z wagi ruchu w wyszukiwarkach, codziennie śledzi swoje pozycje w rankingu. Teraz już wiesz, jak zrobić to dobrze, jakie są korzyści i jakich błędów unikać podczas analizy danych. Wykorzystaj to w pełni podczas kampanii SEO!